TOIMINTAKERTOMUS 1.6.2017-31.5.2018

YLEISTÄ

Foha on kansallinen voittoa tavoittelematon urheiluliitto, joka on omistautunut tarjoamaan resursseja ja etuja aikuisten vapaa-ajan jääkiekkotoimintaan.

TOIMINNAN TARKOITUS

Liiton tarkoituksena on toimia veteraaniseurojen keskusjärjestönä, edistää veteraani -ja harrastejääkiekkoilua sekä ylläpitää ja kehittää aktiiviuransa päättäneiden jääkiekkoilijoiden fyysistä ja psyykkistä kuntoa.

TOIMINTAYMPÄRISTÖ

Foha on omistautunut 40 vuotta voidakseen tarjota resursseja ja tukea jäsenseuroilleen. Ja kuten kaikkien organisaatioiden, meidän on sopeuduttava jatkuviin muutoksiin ja edelleen kehitettävä toimintaamme tarjoamalla uusia innovaatioita ohjelmia sekä palveluita.

Osoituksena edellisestä, toteutimme sarjajärjestelmien kehittämistarpeesta mittavan mielipide kyselyn, SJL:n / Fohan yhteistoiminnalla. Kysely LÄTKÄÄ KAIKEN IKÄÄ osoitettiin koko aikuisten vapa-ajan jääkiekkoyhteisöille. Palautteiden palautusaika 31.5.2018 jota pidennettiin 30.9.2018 saakka.

TOIMINTA TAVOITTEET

Taloudelliset tavoitteet: tuloja toteutui 42.500 €. Kulut toteutui 48.000€. Taseessa tapahtui merkittäviä parannuksia. Tase ”puhdistettiin” vanhoista saatavista, joiden vaikutus tulokseen oli negatiivinen 7,600,00 euroa.  Vieraspääoma edellinen tilikausi n. 85,500,00€ ja nyt n. 64,000,00€. Taseen vastattavaa 13,800,00€ viimetilikausi 41,500,00€.

Jäsenseuroja tavoite 75, maksaneita jäsenseuroja 66 seuraa, harrastajamäärä 3200 henkilöä

Yhteistyö yrityksiä tavoite 10-15, yrityksiä 11. Yhteistyö loppui Matkapoikien kanssa. uusia yrityksiä SiljaTallik, Merkkikeskus ja Merplast.

TOIMINTA

Toiminnallisesti tilikausi oli 40 vuotta täyttävälle liitolle hyvin merkittävä

Foha News ilmestyi joulukuun alussa, ja ns. juhlajulkaisu viikolla 20. Foha News lisättiin yksi tärkeän terveyden sekä elämän hyvinvoinnin osa alue. Terveyden ja ihmisen hyvinvoinnista huolehtimisen. Tulemme  jatkamaan terveysaiheiden käsittelyä lehdessämme ja nettisivuilla. Fohan nettisivut saivat merkittävän lisäarvon! siirsimme päivittämisen ulkopuolisen yrityksen hoidettavaksi, Banzai/Kari Ketola. Toimintamalli onnistui erinomaisesti.

Foha golf toteutettiin toimintasuunnitelman mukaisesti Vierumäen Urheiluopiston Golf kentällä, pelaajia n. 60 henkilöä.

Scandinavia Cup turnaus pelattiin Tallinnassa 4-5.11.2017, Sarjat 50+ ja 60+ joukkueita kaikkiaan 13. Pelien määrä 32, otteluiden taso oli oldtimers tason huippua. Taloudellinen tulos hyvä.

Historiakirja, jonka nimeksi tuli JATKOERÄ, aineiston kerääminen jäsenseuroilta aloitettiin jo keväällä 2017 ja jatkui hyvin intensiivisenä kesän ja alkusyksyn. Kirjan johdosta kirjan tekijä Kari Ruuska ja Jarmo Salonen tekivät myös haastattelumatkoja, Tampereelle, Helsinkiin, Poriin, Turkuun jne. Merkittävää apua myös antoivat, Risto Forss, Kari Kontula, Pertti Jenytin. Kirjan toteutus oli todellinen työvoitto kevyelle organisaatiollemme. Painosmäärä 1200 kappaletta, myytyjä kirjoja n. 800 kpl:ää ns. lahja/muistokirjoja 70 kpl. Fohan omaisuudeksi jäi 330 kirjaa.

SM-turnaus pelattiin Vierumäellä 28-29.4.2018, Sarjat 50+, 60+ ja 65+. Mukana oli 19 joukkuetta. Voittajat 50+ Superstars Tampere, 60+ Konkarit Turku, ja 65+ Kuntokiekko Tampere.

Jäsenseurojen turnauksia toiminta kauden aikana mm. Saimaa turnaus Savonlinna Linnan Woudit, Besel turnaus Joensuu Musikat, Sadonkorjuu Tampere Kiekko-Weskut,  South Carelia Lappeenranta Starikat, Taikaturnaus Imatra Wanhat Ketterät, Ukkometsot -turnaus Jyväskylä, Neljän seuran turnaus; Vaihokki, Raahen Weijarit, Nitro-Kärpät Oulu, Letkusääret Kemi. Säästöpankki turnaus Nokia Näätä Hockey, Classic turnaus Tampere Pyynikin Haukat, Ketunkolo turnaus Ylöjärvi Mansen Ketut, jne.

Kenttäkierros toteutettiin samoja periaatteita noudattaen kuin edellisilläkin vuosina. Puheenjohtaja oli seurajoukkueiden turnauksissa, myös kutsuttuna seurojen tilaisuuksiin ja vuosijuhliin. Peruspumppu Tampere vietti marraskuussa 2017 erittäin mukavaa ja lämminhenkistä 50 vuotisjuhlaa. Peruspumpun historia on todella merkittävä ”oldtimers merkkipaalu”.

LIITON HALLINTO

Liiton vuosikokous oli 7.9.2017, Sokos-Hotelli Torni Tampere, edustettuna 19 jäsenseuraa. Puheenjohtajaksi valittiin Jarmo Salonen, hallitukseen valittiin, Yrjö Pärssinen varapuheenjohtaja, Vantaa, Markku Laihanen Lahti, Ari Hellgren Oulu, Reko Juntto rahastonhoitaja Lappeenranta, Pauli Uusi-Kilponen Hämeenlinna, Teuvo Peltola Tampere, Tapio Koski-Sipilä Hyvinkää, Hannu Siivonen Rauma. Hallituksen jäsenmäärä laskettiin kahdeksaan. Kokouksia hallituksella neljä toimintakauden aikana. Kehitysryhmä, Pärssinen, Laihanen, Hellgren, ja Salonen, joka huolehtii liiton toimintasuunnitelmien toteutuksesta budjetin mukaisesti, kokoontui 9 kertaa. Ryhmä toteutti Fohan strategian suunnittelun heinäkuussa 2017. Strategia suunnitelma tehtiin 2017-2022 ajalle, ja sillä luodaan toiminnallisia tehtäviä ja vahvistetaan ”jääkiekkoperheen” yhteisiä tavoitteita ja toimintoja. Strategia suunnitelma hyväksyttiin hallituksessa 7.9.2017 ja esiteltiin myös vuosikokouksessa. Toiminnanjohtajana jatkoi Kimmo Rantanen mutta hän alkuvuodesta 2018 halusi vetäytyä tehtävästä pois. Uutta toiminnanjohtajaa ei valittu vaan puheenjohtaja hoiti oto. toiminnanjohtajan tehtävät.

Fohan liittovaltuuston paikalle nimitetty Yrjö Pärssinen Vantaa jatkaa ja varajäsenenä toimii Reko Juntto Lappeenranta. Yrjö Pärssinen huolehtii myös ulkomaan yhteyksistä.

YHTEENVETO

Suomen Veteraanijääkiekkoliitto Ry, on toimintansa 40 juhlavuonna osoittanut, että toiminnallisuutta näkyvyys ja tekeminen vaatii aina joskus lähtemistä omalta mukavuusalueelta pois! ja kun niin toimitaan myös taloudellinen menestys on turvattu. Fohan taloudellinen tulos oli varsin hyvällä tasolla ja antaa meille rohkeutta toteuttaa seuraavia suunnitelmia. Vaikka elämme todellista murrosta ”dikiajassa” jaksamme uskoa, että tässä rakkaassa jääkiekossa on kuitenkin tärkeää huolehtia kaikkien meidän henkilökohtaisinata  kanssakäymisestä se on toimintamme ”PERUSKIVIJALKA”.

Lainaus, Raahen erään pelaajan sanontaa ”kyllä nyt on paljon mukavampaa toimia kun on tavannut Foha johtotasoa livenä”.