TIEDOTE: Fohan toiminta loppuu

Fohan toiminta loppuu – Veteraanijääkiekon organisointi ja kehittäminen Jääkiekkoliiton vastuulle

Suomen Aikuisten Harrastejääkiekkoliitto ry eli tunnetummin Foha on lopettanut toimintansa ja jatkossa suomalainen veteraanijääkiekko organisoidaan Suomen Jääkiekkoliiton toimesta.

– Foha ja Jääkiekkoliitto ovat tehneet jo vuosia tiivistä yhteistyötä. Toimintojen integroiminen osaksi Jääkiekkoliittoa oli harkittu päätös, joka antaa jatkossa toiminnalliset ja taloudelliset eväät kehittää veteraanijääkiekkoa koko valtakunnan tasolla, Fohan puheenjohtajana toiminut Jarmo Salonen taustoittaa.

Päätös Fohan toiminnan lakkauttamisesta ja veteraanijääkiekon liittämisestä Jääkiekkoliittoon tehtiin heinäkuussa järjestytyssä ylimääräisessä liittokokouksessa. Vuonna 1977 toimintansa aloittaneeseen Fohaan kuului viime vaiheessa noin 70 jäsenseuraa ja sen piirissä jääkiekkoa harrasti yli 3000 seniori-ikäistä pelaajaa. Parhaimmillaan Fohan jäsenmäärä on ollut yli 100 seuraa.

Jääkiekkoliitossa veteraanijääkiekkoilijat otetaan ilomielin vastaan.

– Tavoitteenamme on rakentaa yhdessä seurojen ja alueellisten harrastekiekkovastaavien kanssa entistä yhtenäisempi harrastajapolku aikuispelaajille ja tarjota näin suomalaisille mahdollisuus harrastaa jääkiekkoa alle kouluiästä veteraanivuosiin, Jääkiekkoliiton toimitusjohtaja Matti Nurminen kertoo.

Jääkiekkoliitto perustaa aikuisten harrastamisen kehittämisen tueksi uuden valiokunnan, jonka yksi kulmakivistä on veteraanijääkiekko.

– Otamme harrastetoiminnan kehittämisen tosissaan ja siksi meillä on nykyisin päätoiminen harrastamisen kehityspäällikkö. Valtakunnallisen, kokonaisvaltaisen kehitystyön rinnalla on tärkeää, että paikallisesti on tarjolla erilaisia tapoja olla mukana jääkiekossa iästä, sukupuolesta ja taitotasosta riippumatta, Nurminen listaa.

Lisätiedot:

• Fohan lakkauttaminen ja toiminnan integrointi osaksi Suomen Jääkiekkoliittoa

Jarmo Salonen, puheenjohtaja / Foha, p. 0500 627 524 & jarmo.salonen@vinegar.fi
Matti Nurminen, toimitusjohtaja / SJL, p. 050 545 6459 & matti.nurminen@finhockey.fi

• Aikuisten jääkiekon harrastamisen organisointi & kehittäminen

Kim Sällström, harrastamisen kehityspäällikkö / SJL, p. 0400 529 003 & kim.sallstrom@finhockey.fi